Motorkjøretøy

Denne artikkel er bare ment å være et hjelpemiddel / tips for de av dere som har et kjøretøy (bil, traktor, vannskoter, båt ect.).

Innledning

De fleste av oss som eier en bil kjører den daglig. Bil har nesten blitt en nødvendighet for en del av oss. Bruk av bil er et praktisk og effektivt transportmiddel. Noen har kanskje mer enn en bil, f.eks veteranbil.

Korrosjonsteori

Korrosjon av umalt stål eller andre metaller skjer ved relativ luftfuktighet over ca. 60-70%.

Det kan være tider når du må lagre kjøretøyet ditt over lengre perioder, måneder eller til og med år. Kanskje du skal utføre en jobb som krever at du reiser ut av landet, eller du har et kjøretøy som du bare bruker på fine dager eller en sesong. Uansett er det noen forholdsregler du bør ta når du skal lagre en bil over lengre tid.

Insekter og andre småkryp

Undersøkelser har vist at insekter som blir sittende fast på bilen for lenge kan gi varige skader i lakken grunnet en sterk fordøyelsesvæske blant disse krypene.

Vask og voks

Det er alltid en god ide å vaske bilen før lagring på lang sikt.  Å la støv og rusk forbli på overflaten kan føre til oksidativ skade på malingen.

For å ikke nevne:

– Skit fra fugler

– Insekter som blir sittende fast i lakken etter en kjøretur

Å gi bilen en god vask og voks på forhånd kan imidlertid beskytte den mot dette fenomenet.

Guide

Kort versjon for godt resultat.

– Sjekk værmeldingen (ikke vask i sterkt sollys)

– Gjør klart alt utstyr før du starter (Gjør arbeidet mye lettere)

– Forvask (start med grundig vask før berøring av bilens lakk)

– Felg og motorvask ( disse kjemikalene skal mulig virke litt)

– Håndvask av bilen

– Bruk av Clay

– Tørk  (hindrer kalkringer, mineralavleiringer ect.)

– Polering / lakkbeskyttelse

– Interiør / eksteriør

– Glass

Korrosjonsteori

Stål ruster, på kobber dannes irr mens overflaten på aluminium går over til aluminiumoksyd

TIPS!

Valg av bilshampo til den ukentlige vasken bør være fra samme leverandør du har valgt voks fra. (Voks, polering og såper er kjemikalier)

Kan drivstoff bli gammelt?

Drivstoff med innblanding av bio-komponenter ( etanol i bensin eller FAME i diesel ) har begrenset lagringstid. Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.

Fyll opp tanken

Fyll opp tanken før du lagrer kjøretøyet ditt. Oppbevaring av ett kjøretøy med tom eller “ikke full” tank kan føre til kondens / fuktighet i tanken.

Som du kanskje allerede vet kan fuktighet føre til rust og korrosjon (noen kjøretøy i dag har plastikktank).

Hvordan øke holdbarhet på bensin

I tillegg til å fylle opp tanken din, kan du gå ett skritt videre ved å legge til en drivstoffsabilisator, for eksempel Sta-bil, for å øke “holdbarheten” til bensinen. Det finnes flere typer brenselstabilisatorprodukter på markedet, den nevnt i dette eksempel er helt tilfeldig.

Bytte av olje

Bytte av motorolje er et av de viktigste vedlikeholdsformene på et motorkjøretøy. Under kjøring forurenses oljen hvor oljefilter samler opp partikler fra oljen, men over tid begynner selve oljen å brytes ned (oksideres eller fortykkes).

TIPS!

Olje bør skiftes ut hver 10-15 000km, eller hvert år uavhengig av kjørelengde. (Gjelder både nye og gamle biler, men er du usikker kan du sjekke motorprodusentens spesifikasjon for skiftintervall)

Bytt olje

Mange bilprodusenter anbefaler at du bytter olje før du lagrer en bil over lengre perioder. Brukt motorolje inneholder ofte forurensninger som kan skade motoren, spesielt ved lagring over flere måneder. Ved å bytte olje, kan du imidlertid være trygg på å vite at mesteparten av disse forurensningene har blitt renset ut av maskineriet.

Om motorolje

Motorolje fungerer som smøring til bilens motor og hindrer at de bevegelige delene ikke slites ut like fort. Oljen fungerer også som et besktyttende lag mot smuss og korrosjon.

Bremser

Bremser er noe av bilens viktigste sikkerhetsutstyr. Kontroll og vedlikehold av bremser er derfor en vesentlig del ved lagring av kjøretøyet. Hvis du ikke har kompetanse selv til å utføre denne type arbeid, anbefalles å kontakte et serviceverksted som kan hjelpe deg.

Ikke bruk parkeringsbremsen

Det er ikke noe galt med å bruke parkeringsbremsen når du parkerer i en bakke eller annen skrå overflate, men den bør ikke brukes ved langtidsoppbevaring. Ved bruk av parkeringsbremsen under lagring over lang tid vil bremseklossene komme i kontakt med bremseskivene, og har du trommelbrems vil bremseskoene være i kontakt med bremsetrommel. Står kjøretøyet lenge nok i denne tilstanden, kan bremseklossene faktisk sitte fast i skiven/trommelen, et problem som kan være vanskelig å fikse.

Dekkstopp

Hvis du planlegger å lagre bilen på en skrå overflate over lengre tid, bør du burdere å bruke parkeringsklosser (dekkstopp) for å hindre bilen i å rulle i stedet for parkeringsbremsen.

TIPS!

Dersom du har en tilhenger eller campingvogn med brems, hvor du har rygget på plass, bør en dra den litt fram igjen for å få bremseskoene i “normalposisjon”.

Sjekkliste

– Bremseskiver / trommel og klosser /sko – Bremseslanger og bremserør – Bremsevæske og lufting av bremsesystem – Håndbrekk (wire/kabel) – Kalipper / sylindere og andre vedlikeholdsdeler.

Det var slutt på denne guiden. Hvis du liker det du har lest og kanskje har lært noe nytt så setter jeg pris på tommel opp. Del gjerne med andre.

Adresse

Overflateportalen AS

Haganesbrekko 21A, 5357 Fjell

Kontakt oss

Kontakt info

Richard Aase - 952 35 731

(Er en del på reise - dersom ikke kontakt vennligst send mail).

Post@overflateportalen.no

Følg oss på sosiale media